Tuesday, March 16, 2010

Berjaya dalam dunia keusahawanan

HADIS riwayat Ibn Qudamah menjelaskan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: "Sesungguhnya, engkau meninggalkan waris dalam keadaan kaya (Ghaniyy) adalah lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka susah meminta-minta daripada manusia."

Hadis di atas membuktikan bahawa kemiskinan sehingga membawa kepada sifat meminta-minta adalah sangat dibenci oleh Allah SWT serta Rasulullah SAW. Ini kerana, sifat tersebut hanya akan mewujudkan gejala buruk yang lain seperti terputusnya hubungan persaudaraan dan kecurian, sekiranya permintaan itu tidak dipenuhi.

Sebaliknya, Islam sangat menggalakkan umatnya supaya sentiasa memajukan diri sendiri dan menjadi kaya-raya setelah berusaha dengan syarat, usaha serta hasilnya wajiblah halal dan menepati syarak, sebagaimana yang telah disabdakan oleh Baginda dalam hadis riwayat Bukhari yang bermaksud: Tidak ada makanan yang dimakan oleh seseorang lebih baik daripada hasil usaha tangannya sendiri.

Menurut pengarang buku Langkah Bijak Usahawan Terbilang, Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah, usahawan ditakrifkan sebagai pemilik tunggal sesebuah perniagaan yang telah pun stabil dan mantap, tetapi pada masa yang sama masih bercita-cita untuk mengembangkan perniagaan, pendapatan serta hartanya.
Ia menggabungkan sifat manusia yang berusaha memajukan diri, berketerampilan dan memiliki kebolehan luar biasa untuk menterjemahkan sumber dan peluang yang halal kepada aktiviti yang membawa keuntungan yang maksimum.
U
ntuk berjaya, ujar beliau para usahawan terutamanya yang muda haruslah yakin dengan keupayaan diri. Sekiranya mereka tidak yakin dengan kemampuan diri sendiri, perkara yang mudah juga pasti akan menjadi sukar.

Seterusnya, disusuli dengan perancangan yang terperinci dan mantap. Memandangkan keusahawanan merupakan bidang yang berkait rapat dengan perniagaan, perancangan awal dari aspek modal, tenaga kerja, kepimpinan dan kewangan adalah antara perkara yang tidak boleh dielakkan.

Antara perkara yang harus dititikberatkan dalam menceburi dunia keusahawanan ialah etika keusahawanan itu sendiri. Elemen-elemen seperti etika keperibadian Islam, etika kerja, etika kemasyarakatan, hukum syariat, akhlak, niat yang betul serta beberapa prinsip asas dalam perniagaan seperti prinsip keadilan dan ihsan perlulah dimantapkan. Ini bagi memastikan setiap rezeki yang masuk ke dalam poket kita benar-benar halal dan diberkati.

Selain itu, usahawan yang bijak juga perlu mempunyai daya pemikiran yang kreatif dan berbeza daripada para peniaga lain. Hanya mereka yang berani mengambil risiko sahaja yang mempunyai kemungkinan yang lebih tinggi untuk menghasilkan keuntungan yang berlipat kali ganda.

Pun begitu, perlu dipastikan bahawa risiko yang diambil adalah selari dengan ilmu yang dimiliki. Ini kerana, risiko yang diambil secara terburu-buru adalah sia-sia. Sematkan dalam hati bahawa setiap usaha yang diambil perlu setimpal dengan ganjaran yang bakal diperoleh.

Lantaran itu, gandingan bersama dengan Muhammad Zakaria ini berjaya menggarap segala teknik yang diperlukan oleh individu untuk berjaya dalam dunia keusahawanan.

Menurut Muhammad Zakaria, langkah bijak bukanlah bermaksud jalan pintas, sebaliknya ia merujuk kepada perkara-perkara penting yang harus menjadi keutamaan dalam usaha untuk menggapai status usahawan.

Justeru, buku ini menggariskan segala isi penting dan perkara pokok yang menjadi asas kejayaan seorang usahawan dari perspektif Islam. Ia disampaikan secara santai dengan gambar foto dan ilustrasi warna penuh, berkulit keras di samping menggunakan kertas yang berkualiti tinggi, sesuai untuk bakal usahawan, usahawan baru serta usahawan veteran. Turut disertakan ialah glosary usahawan lengkap dan sesuai untuk rujukan pelajar menengah dan institusi pengajian tinggi.

Untuk maklumat lanjut mengenai buku ini, sila hubungi 03-6275 4070 atau layari www.telagabiru.net.my

No comments:

Post a Comment