Wednesday, February 24, 2010

Berdikari dalam bisnes

Untuk memulakan sesuatu perniagaan, perusahaan tidak semestinya memiliki modal yang banyak. Tidak perlu membuat pinjaman dari bank kerana ia melibatkan riba. Disebut dalam satu hadith: “Sesiapa yang ingin berdikari, Allah SWT akan kurniakannya kemampuan, dan sesiapa yang ingin bersih, Allah SWT akan kurniakan yang bersih kepada mereka

Kata orang bijak-pandai, masalah tidak akan selesai dengan meminta-minta, kamu tidak akan menjadi kaya dengan pemberian orang (atau melalui pinjaman bank). Ini benar kerana seorang yang memberi, berapa kali beliau boleh memberi. Kekayaan boleh didapati melalui usaha gigih, tekun, tidak jemu-jemu mencari harta, bersabar, berjimat-cermat dan lain-lain.

Dari usaha yang dibuat secara kecil-kecilan dan berkekalan, ia akan menambahkan harta seseorang dalam mencari harta, seharusnya dari bawah dia naik ke atas dan bukan sebaliknya.

Dengan modal sebanyak 7 dirham (lebih kurang RM 7), sahabat nabi yang bernama Abdul Rahman RA telah menjadi jutawan di zaman Nabi kita, kekasih Allah SWT. Beliau berasal dari Makkah Mukarramah. Apabila berpindah ke Madinah Munawwarah, beliau bertanya seorang sahabat lain “Tunjukkan kepadaku di mana pasar?”. Di pasar tersebut beliau membeli barang-barang dagangan yang diingini beliau dan kemudian beliau menjualnya di pasar itu juga sehingga akhirnya beliau menjadi salah seorang sahabat yang terkaya.

Ramai orang kita yang telah mendapat banyak bantuan bank atau kerajaan (untuk menjalankan perniagaan terus secara besar-besaran) yang akhirnya perniagaan mereka gulung-tikar disebabkan tiada pengalaman menjalankan perniagaan secara besar-besaran. Proses mengumpul harta berkumpul sama seperti proses umur manusia, ia mesti melalui bermacam rintangan, pahit-maung, rebah-bangun dan akhirnya barulah umur itu genap lima puluh tahun. Ia tidak boleh terus menjadi, seperti selepas lahir terus berumur lima puluh tahun.

Ketekunan, kebersihan hati, ketabahan hati, kepandaian dan tahu cara berniaga sudah mencukupi untuk berjaya. Allah SWT tetap membantu mereka untuk mendapat harta, dengan syarat: jangan melakukan penipuan, jangan bersumpah dengan mengatakan barang yang tidak baik (kualitinya) itu baik, jangan menunjukkan barang yang baik tetapi apabila dibeli diberi barangan yang rosak dan jangan bercakap bohong ketika berurusniaga.

2 comments:

  1. Hello Kekasih di dalam Kristus,
    Saya Menteri Victoria Osteen, Isteri kepada Pastor Joel Osteen Pastor Kanan Gereja Lakewood, gereja Protestan yang terbesar di Amerika Syarikat, Kami datang bersama-sama dan melihat bahawa sesetengah orang memerlukan sedikit bantuan kewangan dan bantuan jadi kami mengambil keputusan untuk membentuk sebuah syarikat pinjaman yang memberi manfaat oleh semua orang di atas 18, anda adalah daripada tidak penting tetapi apa yang kita jaminan anda adalah bahawa anda layak untuk pinjaman, anda mendapatkannya penghantaran hari yang sama ke akaun bank anda dengan syarat,
    Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan

    Hubungi syarikat pinjaman secara sah dan secara rasmi berlesen yang ialah Victoria Osteen Firma Pinjaman, A christian dibina Syarikat Pinjaman.
    Untuk maklumat lanjut e-mel- victoriaosteenloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    ReplyDelete