Thursday, February 18, 2010

Kurang Disiplin Punca Usahawan Gagal

Berita Harian - Ekonomi, 24 Jul 2006


Kajian Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) mendapati 65 peratus nisbah kegagalan usahawan Bumiputera berpunca daripada disiplin dan integriti yang lemah, manakala 35 peratus kerana masalah perniagaan yang diceburi.

Ketua Pegawai Eksekutif PUNB, Datuk Mohd Nasir Ahmad, berkata kajian yang dijalankan menerusi Projek Usahawan Bumiputera Dalam Bidang Peruncitan (Prosper), mendapati sebahagian besar usahawan Bumiputera gagal membentuk disiplin dan integriti yang baik menyebabkan perniagaan yang dijalankan terpaksa gulung tikar.

Katanya, ada juga perniagaan yang gagal disebabkan tempat kurang strategik di samping masalah produk yang tidak mendapat sambutan.

Dalam masa lima tahun iaitu dari 2000 hingga 2005, sebanyak 13 peratus daripada usahawan kita gagal dalam perniagaan mereka,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan taklimat khas skim Prosper Siswazah di Kuala Lumpur, kelmarin.

Sehingga tahun lalu, sebanyak 107 daripada 1,040 usahawan Bumiputera dilahirkan daripada skim yang diperkenalkan sejak 2000 didapati gagal dalam perniagaan mereka.

Tahun lalu saja, PUNB meluluskan 257 permohonan pinjaman skim Prosper dan bagi 2006, perbadanan itu mensasarkan kelulusan sebanyak 280 permohonan.

Skim Prosper diwujudkan untuk meningkatkan penyertaan dan pembabitan usahawan dalam sektor peruncitan dengan menawarkan pakej keusahawanan merangkumi pembiayaan perniagaan, pengurusan perakaunan, kemahiran keusahawanan dan khidmat kenal pasti premis perniagaan.

Beliau menasihatkan usahawan Bumiputera supaya cepat belajar, berdaya kreatif dan mempunyai pengetahuan serta sentiasa bersedia menghadapi cabaran dalam suasana perniagaan yang semakin kompetitif.

Sementara itu, mengenai skim Prosper Siswazah, Mohd Nasir berharap siswazah yang masih menganggur dan berminat dalam bidang perniagaan tetapi kekurangan modal, supaya tampil ke hadapan.

“Tidak semestinya dia mesti ada kedai, kalau dia mahu menjalankan perniagaan jualan langsung pun kita boleh tolong,” katanya.

Beliau berkata, skim Prosper Siswazah adalah sebahagian daripada skim Prosper iaitu siswazah yang berjaya dalam skim permulaan itu, akan diberi peluang menyertai skim Prosper yang menyediakan pinjaman sehingga RM1 juta.

Skim yang disediakan khusus untuk siswazah berumur 30 tahun ke bawah diwujudkan bagi mendorong, membimbing dan membangunkan siswazah menceburi bidang keusahawanan khususnya dalam sektor peruncitan.

Skim diperkenalkan sejak Ogos 2005, kini melahirkan 66 orang usahawan tempatan dengan jumlah pinjaman bernilai hampir RM2.2 juta.

Skim itu menyediakan pinjaman sehingga RM50,000 dengan tempoh pembayaran balik sehingga tujuh tahun. – Bernama

No comments:

Post a Comment