Sunday, February 21, 2010

Modal RM7 jadi jutawan

Dengan modal sebanyak 7 dirham (lebih kurang RM 7), sahabat nabi yang bernama Abdul Rahman RA telah menjadi jutawan di zaman Nabi kita, kekasih Allah SWT. Beliau berasal dari Makkah Mukarramah. Apabila berpindah ke Madinah Munawwarah, beliau bertanya seorang sahabat lain “Tunjukkan kepadaku di mana pasar?”. Di pasar tersebut beliau membeli barang-barang dagangan yang diingini beliau dan kemudian beliau menjualnya di pasar itu juga sehingga akhirnya beliau menjadi salah seorang sahabat yang terkaya.

Disebut dalam satu hadith: “Sesiapa yang ingin berdikari, Allah SWT akan kurniakannya kemampuan, dan sesiapa yang ingin bersih, Allah SWT akan kurniakan yang bersih kepada mereka”

Seorang Islam dalam mencari kehidupan mereka dan mengumpul harta, terdapat cara yang menyeleweng dari Islam dan ada cara yang tepat dengan Islam.

Dunia ini didiami oleh orang Islam, orang kafir, orang baik dan tidak baik. Begitu juga cara hidup, ada yang baik dan ada pula yang sebaliknya. Dunia ini berfungsi sebagai tempat ujian. Manusia dalam mengejar cita-cita mereka boleh memilih apa cara yang diingini oleh mereka.

Tetapi jika seorang Islam ingin maju secara yang bersih, Allah SWT tetap akan menolong mereka dalam cita-cita mereka dan mengurniakan kejayaan dalam hidupnya.

Dalam satu hadith yang lain disebut bahawa sahabat tersebut telah terlambat memasukki syurga selama lima ratus tahun selepas sahabat-sahabat lain. Apabila bertemu dengan Baginda yang Mulia, Baginda bertanya “Di mana kamu Abdul Rahman? Jawab beliau “ Saya di Padang Mahsyar (disebabkan hartanya yang banyak, banyak perhitungan semasa perbicaraan dijalankan).

Pesanan kepada orang Islam, khasnya pemuda Islam
Untuk memulakan sesuatu perniagaan, perusahaan tidak semestinya memiliki modal yang banyak. Tetapi ketekunan, kebersihan hati, ketabahan hati, kepandaian dan tahu cara berniaga sudah mencukupi untuk berjaya. Allah SWT tetap membantu mereka untuk mendapat harta, dengan syarat: jangan melakukan penipuan, jangan bersumpah dengan mengatakan barang yang tidak baik (kualitinya) itu baik, jangan menunjukkan barang yang baik tetapi apabila dibeli diberi barangan yang rosak dan jangan bercakap bohong ketika berurusniaga.

Maka dengan itu ia akan diberi pertolongan oleh Allah SWT. Apa yang disabdakan oleh Nabi SAW dan apa yang dituliskan di sini boleh diuji.

Dalam mengejar sesuatu kedudukan, samada urusan politik, agama, perniagaan dan yang lain, jangan sesekali berputus asa atau kecewa. Kegagalan yang dialami oleh seseoranglah yang akan mengajar mereka sehingga berjaya.

Rasulullah SAW bersabda “ Seseorang itu tidak akan menjadi bijak selagi beliau tidak tersungkur (dalam usahanya). Begitu juga seseorang tidak akan bijak kecuali sesudah berpengalaman (Dari kitab Tirmidzi)

No comments:

Post a Comment