Thursday, February 18, 2010

Usahawan Digalak Ceburi Perniagaan Jarang Diterokai

Utusan Malaysia - Ekonomi, 24 Mar 2008


Perbadanan Usahawan Nasional Bhd. (PUNB) merancang membuka minda usahawan tempatan untuk menceburi bidang perniagaan yang jarang diterokai.

Ketua Pegawai Eksekutif PUNB, Datuk Mohd. Nasir Ahmad berkata, usahawan bumiputera harus lebih kreatif dan mempelbagaikan jenis perniagaan mereka dan tidak hanya tertumpu kepada jenis perniagaan yang sama.

‘‘Pada kebiasaannya, usahawan bumiputera atau Melayu lebih cenderung membuka perniagaan yang berasaskan makanan dan kedai runcit atau pasar mini.

‘‘Kini tiba masanya usahawan bumiputera mencuba sesuatu yang baru dan PUNB bersedia membantu bagi merealisasikan perniagaan mereka,’’ katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Perniagaan berasaskan makanan dan pasar mini masih mempunyai potensi untuk diteruskan tetapi ruang perniagaan yang lain turut mempunyai peluang yang cerah untuk ditembusi, katanya.

‘‘Antara peluang perniagaan lain termasuklah dalam sektor professional seperti klinik, farmasi, firma-firma perakaunan dan guaman serta perniagaan automotif, stesen minyak, alat ganti dan sebagainya.

‘‘Bagi menarik minat bakal usahawan, pelbagai cara telah dilakukan oleh PUNB termasuklah mempromosi dengan menjalankan kempen bergerak serta penghebahan melalui media massa,’’ tambahnya.

PUNB tidak hanya tertumpu kepada penyediaan pakej bantuan kewangan tetapi ia turut memberi latihan kepada usahawan, sokongan korporat dan pengurusan serta peluang mencari rangkaian rakan perniagaan.

Menurut Mohd. Nasir, bantuan kewangan yang disediakan pula sehingga 90 peratus mengikut jenis perniagaan tanpa perlu menyediakan cagaran.

Namun bakal usahawan terbabit perlu menyakinkan pihak PUNB dengan cadangan perniagaan mereka, ujarnya.

‘‘Sokongan korporat yang kami berikan termasuk sering mengawasi perjalanan perniagaan tersebut termasuk menandatangani cek serta menyemak laporan perniagaan mereka sehingga mereka boleh berdiri dengan sendirinya.

‘‘Kami mengakui para pegawai kami bukanlah sempurna tapi kami yakin kakitangan kami dapat menampung kekurangan usahawan, maksudnya kami akan saling lengkap melengkapi antara satu sama lain,’’ tambahnya.

Sejak penubuhan PUNB yang kini berusia tujuh tahun, empat pakej utama yang diberi tumpuan projek usahawan bumiputera (PROSPER) runcit, PROSPER pemborong, PROSPER siswazah serta perusahaan kecil dan sederhana.

‘‘Sepanjang penubuhan PUNB, sebanyak RM192 juta telah diagihkan kepada para usahawan dan bagi tahun ini kerajaan telah memperuntukkan sejumlah RM134.5 juta.

‘‘PUNB akan mengagihkan jumlah tersebut kepada usahawan layak mengikut empat pakej yang kami sediakan,’’katanya.

Tambah Nasir, dengan peruntukan dan pakej yang ditawarkan PUNB berharap dapat melahirkan usahawan bumiputera di semua peringkat termasuk dari kecil hingga ke peringkat pembekal.

No comments:

Post a Comment