Thursday, February 18, 2010

Perniagaan Berperingkat Elak Risiko

Nota Niaga- Berita Harian, 12 Jun 2006


Usahawan boleh guna mesin terpakai, pertingkat daya tahan di pasaran

Hasrat ingin berniaga di kalangan masyarakat Melayu jelas meningkat tinggi sejak pengenalan Dasar Ekonomi Baru (DEB) lebih 35 tahun lalu. Bilangan orang Melayu mencebur diri dalam perniagaan nyata bertambah berbanding sebelum wujudnya DEB sebagai pemangkin.

Sebelum pengenalan DEB, mencari peniaga Melayu di bandar besar khususnya Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Ipoh dan sebagainya memang sukar. Jangankan perniagaan besar, mencari peniaga kecil Melayu tepi jalan menjual minuman air tebu atau surat khabar pun susah.

Penguasaan bukan Melayu ke atas pelbagai jenis perniagaan terutama berkaitan peruncitan bukan saja di bandar besar tetapi bandar kecil atau kampung. Orang Melayu seolah-olah selesa menerima hakikat bahawa perniagaan bukan untuk mereka.

Jika ada orang Melayu berniaga pada masa itu, bidang diusahakan biasanya berkaitan keperluan orang Melayu sendiri seperti kedai buku agama, kedai songkok, kedai capal, kedai menjahit baju Melayu atau kedai ubat-ubatan Melayu.

Pembabitan Melayu dalam bidang lebih besar seperti pengedaran atau pembuatan tentunya lebih sukar ditemui. Mungkin ada segelintir orang Melayu mengusahakan pengeluaran makanan seperti kicap atau sos. Namun, hakikatnya ialah bukan Melayu menguasai hampir semua perniagaan.

Selepas DEB diperkenalkan, orang Melayu mula sedar betapa peluang dalam bidang perniagaan. Menjadi usahawan mula dilihat sebagai peluang mencari kekayaan. Sejak itu, puluhan ribu orang Melayu mula berjinak dengan perniagaan.

Dengan sokongan dan galakan kerajaan, kita melihat orang Melayu menjadi kontraktor, membekal barang kepada pejabat kerajaan dan berniaga dalam sektor pembuatan. Kebelakangan ini orang Melayu juga semakin ramai membabitkan diri dalam sektor peruncitan pada peringkat lebih besar.

DEB juga berjaya melahirkan usahawan Melayu bertaraf antarabangsa, walaupun bilangan mereka masih sedikit. Mereka ini membuktikan bahawa Melayu juga mampu menjadi usahawan berjaya jika diberi peluang.

Proses memberi kesedaran kepada masyarakat Melayu mengenai peluang dalam perniagaan adalah usaha berterusan. Kerajaan nyata sentiasa memberi penekanan kepada pembangunan usahawan Melayu untuk memastikan orang Melayu tidak tertinggal dalam arus kemajuan ekonomi negara.

Dalam usaha membangun usahawan Melayu, kita perlu terima hakikat bahawa sebahagian daripada mereka akan gagal. Punca kegagalan usahawan Melayu sentiasa hangat dibincang dan pelbagai sebab diutarakan. Namun, gagal dalam perniagaan bukan satu perkara pelik kerana usahawan bukan Melayu juga menemui kegagalan.

Satu daripada faktor menyumbang kepada kegagalan perniagaan ialah kelemahan pada peringkat perancangan. Memang semua usahawan merancang sebelum berniaga. Namun, jika perancangan tidak meneliti setiap andaian dan jangkaan dengan ikhlas dan jujur, apa dirancang mungkin tidak realistik dan sukar dicapai.

Dalam keghairahan ingin menjadi usahawan berjaya, ramai usahawan Melayu membuat kesilapan asas dengan terus merancang perniagaan pada tahap besar. Contohnya, jika ingin mengeluarkan sesuatu produk, mereka terus mahukan kilang sendiri dengan peralatan terbaik. Ini sudah pasti memerlukan perbelanjaan modal besar.

Tidak salah memulakan perniagaan dengan perbelanjaan modal besar asalkan yakin dapat mencapai paras jualan cukup untuk memberi pulangan dikehendaki. Lebih penting lagi, pulangan diperoleh hendaklah mencapai kadar pulangan setanding atau lebih baik daripada pencapaian industri berkenaan.

Dalam keadaan sebenar, memang sukar menembusi pasaran jika produk dikeluarkan perlu bersaing dengan pengeluar sedia ada. Oleh itu membangun perniagaan dengan modal besar akan mengambil masa untuk mencatat keuntungan. Semua usahawan harus sedar tempoh dua tiga tahun permulaan perniagaan sangat mencabar.

Kekurangan pengalaman dan jaringan perniagaan juga menyebabkan ramai usahawan Melayu mengeluarkan modal lebih besar daripada sepatutnya. Pembelian mesin dan peralatan kadangkala menjadi lebih mahal kerana kurang maklumat dan pengalaman.

Satu daripada kunci mencatat keuntungan perniagaan ialah mengurangkan perbelanjaan. Pada peringkat awal, mengurangkan perbelanjaan modal sangat penting kerana ia memberi kesan langsung kepada tempoh mendapat balik pelaburan dan paras titik pulang modal.

Untuk mengurangkan perbelanjaan modal, usahawan umpamanya harus memikirkan kemungkinan menggunakan mesin atau peralatan terpakai. Dalam perniagaan tertentu, usahawan boleh menggunakan mesin dan peralatan pihak ketiga pada peringkat awal mengeluarkan produk.

Usahawan juga tidak semestinya membina kilang atau premis sendiri apabila memulakan perniagaan. Menyewa kilang atau premis boleh mengurangkan keperluan modal dan memberi peluang perniagaan mencapai paras jualan tertentu sebelum dikembangkan.

Mengembang perniagaan hendaklah dirancang dengan mengambil kira keperluan modal dan semua sumber lain. Dalam sektor pembuatan umpamanya, usahawan boleh bermula pada peringkat pemasangan sebelum menjadi pengilang sepenuhnya. Ini memberi tempoh untuk meniti keluk pembelajaran dan mencari pengalaman.

Jika kita perhatikan rakan usahawan bukan Melayu khususnya, begitulah cara mereka berniaga. Setiap perniagaan besar kepunyaan mereka tidak menjadi besar dalam sekelip mata. Ada yang mengambil tempoh satu generasi sebelum menjadi ternama dan gemilang.

Banyak sekali perniagaan masyarakat bukan Melayu diperhatikan melalui proses pembesaran seperti ini. Semua perniagaan mereka bermula sebagai perniagaan kecil dengan modal minimum. Apa yang banyak dicurahkan ialah usaha keras, ketabahan menempuh cabaran serta kebijaksanaan ketika mengurus perniagaan.

Ramai usahawan Melayu terus bermula pada peringkat besar kerana mendapat kontrak dan pesanan kerajaan. Apabila kerajaan mengurangkan kontrak atau pesanan sebelum mereka sempat mendapat balik jumlah pelaburan, mereka menghadapi masalah kerana tiada pasaran bukan kerajaan.

Dalam keadaan sekarang, usahawan Melayu jangan terlalu mengharapkan kontrak dan pesanan kerajaan. Mereka harus bersaing di pasaran terbuka dan ia memerlukan daya saing tinggi. Memenangi pasaran akan mengambil masa dan memerlukan daya tahan di kalangan usahawan.

Memang tiada jalan singkat dalam perniagaan. Usahawan Melayu perlu merancang untuk membangun perniagaan mereka secara berperingkat. Orang Melayu sebenarnya sudah lama memahami kaedah ini dengan adanya ungkapan ‘sedikit demi sedikit, lama-lama jadi bukit’.



1 comment:

  1. Jika anda mempunyai masalah kewangan, maka sudah tiba masanya untuk anda tersenyum. Anda hanya perlu menghubungi Encik Benjamin dengan jumlah yang anda ingin pinjam dan tempoh pembayaran yang sesuai dengan anda dan anda akan mempunyai pinjaman anda dalam tempoh tiga hari bekerja. Saya hanya mendapat manfaat untuk keenam kali pinjaman sebanyak 700 ribu dolar untuk tempoh 180 bulan dengan kemungkinan membayar sebelum tarikh tamat tempoh. Encik Benjamin telah membantu saya dengan pinjaman.Membuat hubungan dengannya dan anda akan melihat bahawa dia adalah seorang yang sangat jujur dengan hati yang baik. E-melnya adalah lfdsloans@lemeridianfds.com dan nombor telefon WhatAppnya ialah + 1-989-394- 3740

    ReplyDelete